ThePeeps

Saturday, February 25, 2012

272. Kawan atau teman, kita tentukan sendiri.

Assalamualaikum..


kawan BFF membe geng sahabat teman saing dan segala panggilan untuk orang asing yang telah hadir dan menjadi sebahagian dari hidup kita. Ada yang menjadikan mereka umpama nyawa. Macam, kalau takde kawan, xde geng, tak boleh hidup pulak. Nak kesana kesitu mesti nak ada geng,nak ada kawan, nak teman. Even nak pergi berry pun nak bawak geng. ttteettt...


Eh, apehal tibatiba takde angin ribut taufan bagai pun, cakap pasal teman geng dan sekutunya ni. Rasa macam kepala saya sedikit ngeng sebab tadi dah terlelap sekejap. Pastu bangun, terus tak boleh sambung tido dah, walaupunn penattt.. Ok, penat lain cerita. ni nak cerita pasal kawankawan. Heh.



Tadi saya ada terbaca en3 sorang membe [boleh terjah blog beliau]. Beliau ada sebut tentang ketidakbenaran (cewahh.. perkataan dari mana entah), 'hubungan lelaki dan perempuan tak boleh jadi kawan/ sahabat'. Paham tak? hahahaa.. Saya memang setuju dengan beliau, sebabnye ramai saja kawan kawan yang lain, dan saya sendiri mempunyai kawan/sahabat lelaki. Tidak semestinya lelaki dan perempuan yang mempunyai hubungan yang rapat dan sentiasa berhubung, akan bercinta dan berkahwin. 



[kalau kecikkecik senang, tak payah pikir apa pun]



Tapi untuk hubungan kawan/sahabat berlainan jantina ni, kesabaran dia memang diperlukan di tahap paling dewa lah. Hahaha.. ye lah, kadankadang perangai tak sama. Bukan setiap masa dia akan sokong kita, melainkan sahabat kita tu jenis yang memang tak kisah. Huhuu.. semua kehendak kita dia layankan. Paling utama pergaulan kita tu memang perlu dijaga. Bebas bebas, sila kawal kalau taknak kena libass, wauw!


Hal perasaan pulak memang nak kena kental habis, lagi lagi kalau masing masing dah ada pasangan. Nak cemburu, dengki, kecik hati, semua nak kena blender siap siap. Kalau boleh buat kek takpe jugak, ni nak kena telan. setuju tak? setuju takk ? *lempanglajulaju =..='.
Kalau sama sama single pulak, itu sila tentukan sendiri. err.. err.. Memang perlu macam tu. Tapi kadang kadang keliru tu memang akan datang, dengan gigihnya juga kita akan berfikir untuk pihak kawan kita tu. (padahal kita tak tahu pun apa perasaan dan fikiran dia tu). Ituyangsusah.



[yang susahnya kalau dah besarbesar]



Still macam mana pun kan, kalau dah hubungan kita tu dilabelkan atau diberi tajuk mahupun title sebagai kawan/sahabat, haruslah kita limitkan diri dan perasaan sesuai dengan keadaan. Persediaan ni memang penting bagi mengelakkan sebarang kecederaan jiwa dan raga. Kena taff habis lah senang cerita.




[kena tahu limit]

[kalau salah paham kena buang cepatcepat]



Tapi, bagi mereka yang mempunyai teman hidup dari hubungan kawan kawan ni, memang bernasib baik. Rasanya, setiap orang nak teman hidup dia ni menjadi kawan yang boleh berkongsi segala-galanya kan?  Juga, sangat tidak salah kalau kawankawan mahupun sahabat tu akhirnya jadi separuh jiwa kita.. sebab, kimia (baca chemistry) boleh wujud bilabila masa saja. Walau bagaimana pun, semua cerita hidup kita telah ditentukan oleh Allah s.w.t. Kita hanya mampu mengubah nasib dengan berusaha dan dengan izin-Nya sahaja.




#situasi kita kadangkadang tak dapat kita kawal, itu yang paling susah.

14 comments:

Azura @ cik buaya said...

setuju!!! hehehe :)

Liyaa Mf said...

Liyaa dapat husband dari kalangan kawan2. Dah jodoh :) Tapi relationship macam lebih senang. Kebetulan kut. Heeeee :D

ishiko said...

Azura @ cik buaya : setuju habis kan.. huhuu..

err.. xrasa macam ayt buku teks ke? skeme jep

ishiko said...

Liyaa Mf : itu paling best ^^,

sarah mohamad said...

Saya ada besy friend lelaki. even dia dah ada gf saya ada bf pun we all still rapat :)

Nea Flerida said...

betul tu raaa ;)

Mizz ErMa said...

betul tu..sy pon penah la jgk berkawan dgn lelaki nih..so, bg sy, kawan aje ngan pompuan lg ok kot..hehe

Anonymous said...

chemay lebih suka berkawan dari bercinta.
sebab masa tengah kawan.
semua benda selamba je.
tapi bila dah couple.
rasa terkongkong pulak.
-.-

inna_risna said...

inna senag jer bila ada kwn rapat lelaki nie. cuma tu je la, at the end, mesti lelaki tersebut akan fall in love. tp inna lebih syg hubungan persahabatan tu bnding dgn hbungn couple yg xsure lagi arah tujunya...

ishiko said...

sarah mohamad : hmm.. seronok kan

ishiko said...

nEa FleriDa / nIL : ye kan nel ^^,

ishiko said...

Mizz ErMa : betul tu..
tp sy tga ckp psl kawan lelaki ^^,

ishiko said...

chemay : memanglah.. tp kalau jth cinta dgn kawan? jeng jengg..

ishiko said...

miss inna : betul tu ina...
tp manusia berubah, hati kdg2 tak dapat kawal. haha susah susahh